streda 18. februára 2009

NRSR: Zákon o technickom konope schválený

S radosťou vám prinášame túto dlho očakávanú správu.

11.2. 2009 schválili poslanci NRSR novelizáciu zákona 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch. Táto dlho očakávaná novelizácia u nás opäť umožní pestovanie technického konope (konopy siatej) -- plodiny, ktorá má dlhú a pevnú tradíciu v slovenskom poľnohospodárstve a v slovenských dejinách. Spomínaná novelizácia prináša jasné odlíšenie technického konope od „psychoaktívneho“ konope (t.j. odrôd s obsahom psychoaktívnych látok), a tým umožňuje veľkým pestovateľom (t.j. pestovateľom poberajúcim platby za plochy od Poľnohospodárskej platobnej agentúry) pestovanie na báze oznamovacej, a nie povoľovacej, povinnosti. Doteraz museli prípadní pestovatelia technického konope podliehať povoľovaciemu konaniu, ktoré bolo de facto nepriechodné, a zaslúžilo sa o úplné vymiznutie konopného sektora na Slovensku.
Je to teda čierne na bielom – od tejto jari budú môcť slovenskí pestovatelia pestovať povolené odrody konopy siatej podľa radikálne jednoduchších pravidiel. Vzhľadom na to, že konečné schválenie zákona prišlo podstatne neskôr sa očakávalo (december 2008), zazmluvnenie dostatočného množstva pestovateľov ochotných zasiať túto staronovú plodinu bude náročné. Konopa siata sa seje cca v druhom aprílovom týždni a väčšina pestovateľov má už v tomto čase vypracovaný osevný plán.

Ak ste pestovatelia, alebo vlastníte ornú pôdu, na ktorej by ste chceli zasiať konopu siatu, neváhajte nás kontaktovať. Poskytujeme celú škálu odborných služieb pre pestovateľov, od zabezpečenia certifikovaného osiva, cez podporu pri pestovaní a zbere, zabezpečenia zberovej techniky, až po zazmluvnenie a odber vypestovanej plodiny.

Tešíme sa na vás!

23 komentárov:

  1. dobrý deň,
    som v tomto začiatočník, ale rád by som získal čo možno najviac informácií. vlastním nejakú pôdu a rád by som sa začal venovať práve pestovaniu konope. info o novele zákona ma veľmi potešila. viete mi poradiť, prípadne odporučiť zdroj informácií?
    Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Konečne:), dozvedel som sa o tom až dnes a vôbec som nepredpokladal že to bude tak skoro.
    Ak existujú nejaké info, materiály, odborné práce bol by som rád ak by sa dostali aj ku mne: moraton@azet.sk
    dííík

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zdravim vospolok, som velmi rad, ze som z webu vyhrabal aj niekoho zo slovenska, kto sa chce zaoberat spracovanim konope. My chceme konopu pestovat a zatial sa mi podarilo pozhanat iba ceskych spracovatelov. Mame zatial za sebou skolenie OPL, nuz a s ostatnymi podmienkami danymi zakonom by uz hadam po novelizacii zakona nemal byt ziaden problem. Rad by som s vami pokecal aj telefonicky, osobne - jar uz klope na dvere ... KONTAKT - dalibuk@hotmail.com ; bucy@post.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zdravim vas. Som vyuceny v odbore agropodniktel a co sa tyka technickeho konope tak mam prestudovanu vsetku dostupnu literaturu. venujem sa tejto problematike uz asi 12 rokov a som stastny ze konecne niekto oddelil drogy od polnohospodarskej plodiny aj ked si myslim ze pekne neskoro , pretoze v okolitych statoch tieto odrody pestovali uz v 90-tych rokoch.Chvalabohu ze konecne mozeme vyrabat naozaj zdraviu prospesne potraviny, drogeriu a mozno raz aj lieciva.Ja by som sa len chcel opytat na uplne jednoduchu vec- ked mam zaujem pestovat technicke konope ako okrasnu rastlinu v zahradke ako sa plni oznamovacia povinnost v tomto pripade? mam pisat list na ministerstvo koli dvom rastlinkam? ved to tam budu mat za jeden rok listov tolko ze to ani za 20 rokov neprestuduju :-) zverdodo@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Dobry den,
    prosim vas chcel by som sa zaoberat pestovanim konope.mohli by ste mi poskytnut viac informacii a kolko by stali semiacka a veci tomu podobne.
    moj email je: sirko1@hotmail.com
    dakujem pekne.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. dobry den, s radostou citam tieto riadky, rad by som sa dozvedel viac informacii, pretoze april nam klope na dvere. moj mail: outsider13@azet.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Dobrý den, taktiez sa chcem zamerat na pestovanie konope siateho, ale skor ako turisticku atrakciu, v ramci agroturistiky, a stym tradicne spracovavanie konope. Preto by som sa chcela opytat ako je to s tým oznamovaním, teda v akom rozsahu pestovania je potrebne to oznamovat. tiez by som nejake poprosila nejaku ponuku semien.... dakujem. moj kontakt terik3@centrum.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  8. zdravicko. tak mame tu polku maja a mna by zaujimalo ci sa vobec niekde na slovensku zacalo s pestovanim konope. velmi rad by som sa isiel pozriet ako sa mu dari pripade sa dozvediet nieco nove. upozornujem ze v oblasti polnohospodarstva nepracujem ale kedze som vyuceny agropodnikatel a zaoberam sa touto problematikou uz dlhsiu dobu rad by som vydel vysledky nazivo pripadne mozem pestovatelom ktory maju zaujem aj poradit.tato rastlina je pre nas buducnostou ci uz potravinarskeho ,alebo energetickeho vyznamu , ma vysoko hodnotny potencial v roznych smeroch , len sa toho netreba bat. este by ma zaujimalo ci tu na slovensku vzniklo nejake spracovatelske centrum a kde? dufam ze toho nieje na vas vela :-) zverdodo@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť
  9. čafte, koľko pody minmalne treba aby sa to vobec oplatilo pestovať? a kto to odo mňa kúpi? ja zatial vidim výhodu len v tom, že počas vegetačného obdobia vobec netreba zasahovať. možno sa mýlim. poraďťe, chcem vedieť viac (vštko(

    OdpovedaťOdstrániť
  10. TO murlecat: no pokial som to spravne pochopil tak musis mat minimalne hektar aby si mohol dostat dotaciu a pokial viem tak spracovatelia sa tu len nejako davaju dokopy takze musis hladat u susedov cechy ostereich atd... no ale hadam na buduci rok uz daco vymyslia aj u nas, pretoze skor nez zacnes pestovat musis ohlasit ktory spracovatel to od teba zoberie :-))

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Zdravim Vas,som v podstate zaciatocnik a chcel by som sa zacat venovat pestovaiu konope.Mozte mi niekto poskytnut informacie ako mam zacat.Vlasnim velke pozemky na zahori kde je velmi dobra raselinova poda v hodna na pestovanie.Dakujem za kazde info,piste na NetMan@azet.sk alebo na skvorec@post.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Dobrý deň! Chcel by som Vás poprosiť o zaslanie podrobnejších informácií o pestovaní konope. Ďakujem! ivan_fiam@yahoo.com

    OdpovedaťOdstrániť
  14. no ale na skero konopa nikdy nemala :D

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Zdravim chcel by som pestovat technicke konope bol by ochotny pomoct mi niekto s tym ? dakujem
    somarobecny@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť
  16. aj ja zdravim a rad by som sa dozvedel o moznostiach spracovania na Slovensku a vlastne vsetky podrobnosti o tejto rastline a o jej pestovani a spracovani ma zaujimaju. kontakt: tiborciernik@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Dobrý deň,
    chceli by sme začať pestovať technické konope a zaujímalo by nás aká je cena za semeno a koľko ho je potrebné vysiať na hektár pôdy a aká je výkupná cena za tonu technického konope. Aj Vás poprosím o podrobnejšie info ohľadom pestovania a zberu a čo všetko je potrebná zabezpečiť pred začatím pestovania tejto plodiny.

    Za skorú odpoveď vopred ďakujem
    Kontakt: a.mogisova@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Zdravím potreboval by som zistit viac informácií o pestovaní na slovensku ..Moj zámer by bol využit konope do prípravkov v potravinárstve.preto by som potreboval viac info ohladom lokality,vhodnej odrody,dlžky trvania rastu,kvetu.Vdaka E mail : mr.met@azet.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Dobrý deň,
    chcel by som začať pestovať technické konope a zaujímalo by ma aká je cena za semeno a koľko ho je potrebné vysiať na hektár pôdy a priblizny vynos na ha a aká je výkupná cena za tonu technického konope. Aj Vás poprosím o podrobnejšie info ohľadom pestovania a zberu a čo všetko je potrebná zabezpečiť pred začatím pestovania tejto plodiny.

    Za skorú odpoveď vopred ďakujem
    Kontakt:fakoo@orangemail.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  20. Dobrý deň,
    rada by som Vas požiadala o pomoc.Plánujeme pestovať technickú konope ako krmivo pre naše hospodárske zvieratá. Pre začiatok na výmere 0,1 ha. Ako mame postupovať pri získavaní povolenia. Predpokladám ze vzhľadom na malú výmeru nemôžeme ísť cez priame platby.
    Za všetky odpovede vopred ďakujem.
    silapro@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť
  21. Dobrý deň,
    chcel by som začať pestovať technické konope a zaujímalo by ma aká je cena za semeno a koľko ho je potrebné vysiať na hektár pôdy a priblizny vynos na ha a aká je výkupná cena za tonu technického konope. Aj Vás poprosím o podrobnejšie info ohľadom pestovania a zberu a čo všetko je potrebná zabezpečiť pred začatím pestovania tejto plodiny.


    Vopred ďakujem za odpoveď.
    Kontakt: mmazurak@azet.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  22. Zdravím rád by som začal pestovat technické konope rád by som vedel čo všetko je potrebné a či je táto plodina výhodnejšia na pestovanie oproti kukurici a podobne. Za odpoveď ďakujem.
    Mail; ruzek.kristian@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť
  23. Dobry den
    chcel by som zacat pestovat technicke konope pre vlastnu spotrebu na pozemku s vymerou 100-200 metrov2. Viete mi poradit ake povolenie na to potrebujem resp. kde si ho mozem vybavit ? Za odpoved vopred dakujem.
    Mail: INFRA92kost@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť